Plavby loďou Zemplínska Šírava
Plavby loďou Zemplínska Šírava



NAŠE PLAVBY
MESAČNÁ PLAVBA NA AMSTERDAM SAIL 2010
časť Amsterdamské vyvrcholenie



Plavba cez Amsterdam

Ráno vstávame a po ôsmej vyrážame hľadať nejaké parkovacie miesta v Amsterdame. Najprv chodíme len po prístavných bazénoch vedľa, ktorých stoja bytovky, pod ktorými sú zaparkované lode. Neskôr vchádzame na hlavný Amsterdamský kanál, kde sa lodná premávka zahusťuje. Vchádzame do okrajových častí centra, ale ďalej nás nepustí nízka podjazdná výška mostov. Do centra jedine pešo. Maríny v Amsterdame sú beznádejne preplnené. Poteší ma aspoň, že chlapci sledujú okolie a vylovia z vody stratený fender z veľkej lode. Máme o jeden fender naviac. Po bokoch kanálu už vidno zakotvené niekolkosťažňové plachetnice vyššie ako niekoľko poschodové bytovky. Občas sa objaví parníček, či iná zaujímavá loď. Amsterdamským kanálom sa plavíme ďalej smerom na približne 20km vzdialený IJMuiden. Z tohto miesta sa zajtra pohne sprievod lodí &quout;Amsterdam Sail Parade" smerom na Amsterdam, v ktorom by sme radi boli. Kde však prespíme zostáva zatiaľ záhadou.


Vzrúšo v maríne Nauw-er-na, posledná noc pred Amsterdam Sail Parade

Už poobede nachádzame miesto v maríne priamo pri vstupe. Pomaly sa zabývame a postupne zoznamujeme so životom v maríne. Najprv sa Tomčo skamaráti s posádkou vedľajšej impozantne pôsobiacej a majiteľom neustále do dokonalosti vylešťovanej 14m dlhej jachty. Večer zavítame do miestneho "podniku", ktorý tvorí kultúne centrum maríny. Tam sa večer kvalitne rozbieha. Navyše po chvíľke všetci vedia, že sme došli až zo Slovinska, alebo Slovenska? Veď to je jedno. Podstatné, že sme asi jediní neholanďania a na rozdiel od všetkých sme už týždne na plavbe :).
Nekonečnú, riadne dlhú a napätú partičku človeče rozohratú v tomto podniku vyhráva ako inak kapitán. Teda ja, Ja, JA :)
Jazykovo zdatnejší sa postupne zoznamujú s kadekým. Peťo sa krúti okolo "miss Harbour", peknej dcérušky majiteľa prístavu. Žaba sa dal do rečí so susedom z prístavu a tak obaja získavajú cenné informácie. Bez týchto info by sme si Sail neužili, lebo by nás nevpustili do sprievodu. To zároveň znamená, že zas vstávame o siedmej, lebo musíme ešte ráno dôjsť na štartovací bod. Do sprievodu sa totiž nedá pripojiť po ceste. Už sme z toho vstávania pekne unavení.
Holanďania sú celkom družní. Kecajú s nami, fotia sa, prípadne robia do našich fotiek somárske ušká. Pri pohľade na hodinky, ktoré ukazujú, že sme za polnocou ideme povine spať, aby sme ráno vstali.


Plavba na štartovací bod Amsterdam Sail Parade 2010

Ráno vstávame, balíme, upratujeme loď, posledné úpravy a prípravy, technická kontrola lode a doplnenie prevádzkových kvapalín. Štart!
Z maríny sa pripájame na hlavný kanál a tam už je pekne husto. Kopa lodí sa plaví smerom k plavebnej komore IJMuiden, skadiaľ sa pohne sprievod lodí. Všetci si to šinú plnou parou, takže robia občas vlny, v ktorých sa len tak prevaľujeme z boku na bok a občas nás to pekne vytiahne zo smeru jazdy. Cestou vidíme už pripravené zaparkované veľké niekoľko-sťažňové lode. Okrem mega lodí sú všetky menšie lode holandské, takže sme tam s našou vlajkou aspoň zatiaľ výnimkou. Všetci nám kývu a my kýveme im. Pred komorou sa to maximálne zahusťuje. V strede plavebnej dráhy stojí asi 40m dlhý remorkér výšky 4 poschodového domu, ktorý má len jedinú funkciu. Tvorí niekoľko tisíc watovú plávajúcu reprosúpravu a spúšťa disco na vode. Prvý krát parkujeme pre nás novým spôsobom. Keďže breh už nie je voľný priväzujeme sa bokom o inú loď. Neskôr sa o nás na druhom boku priväzuje ďalšia loď, takže tvoríme bočne zviazanú trojzostavu. Ponad celú tu maškarádu krúžia vrtulníky, hliadkujú lode prvej pomoci a celé sa to zahusťuje a zahusťuje. Zo všetkých smerov sa zbierajú lode. Zo všadiaľ počuť lodné trúby. Atmosféra sa graduje.


Plavba v sprievode AMSTERDAM SAIL PARADE 2010

Šialené zvuky lodných trúb sa rozoznejú zo všetkých smerov. Z komory vyrazia 2 policajné lode výšky 2 poschodového bloku a rozháňajú svojim pohybom všetky lode, čo im stoja v ceste. Za nimi sa z komory vynorí remorkér ešte väčších rozmerov no ten na lane ťahá trojsťažník, ktorého výška sa už blíži k 7 poschodovému bloku. Táto plachetnica už je tak veľká, že v tomto kanály nie je schopná manévrovať pomedzi ostatné menšie lode sama. Množstvo lodí všetkých rozmerov sa zaradí za túto veľkú krásku a začína tvoriť sprievod AMSTERDAM SAIL PARADE 2010.
Postupne z komory vychádzajú ďalšie a ďalšie lode a k nim sa pripája stále viac a viac lodičiek od 3 metrových nafukovacích člnov, cez zopár desať metrov dlhé jachty až po plachetnice rôznych rozmerov. Z bočných kanálov sa pripájajú ďalšie mega plachetnice, repliky historických lodí, parníčky a parníky a rôzne výletné lode. Premávka v kanále sa drasticky zahusťuje a chvíľkami konštatujem, že toto je maturita na vode. Plavíme sa tesne povedľa plachetníc veľkostí paneláku. Neskutočná tlačenica. Lode všetkých veľkostí a tvarov. Chvíľami sa plavíme popred špic velikánskej vojenskej lode. Zážitky ťažko popísateľné. O chvíľu plávajúce kvetinárstvo. To čo vidíme na vode sú lode všetkých možných veľkostí a kategórií. Jedna celodrevená loď nie malých rozmerov je plná nejakých šejkov, podľa vlajky Kuvajt? :) Po celú jazdu brehy lemujú tisícky ľudí. Vyzerá to ako keby vyhlásili štátny sviatok.
Našou najpomalšou možnou jazdou i tak pomaly obehávame väčšinu lodí a medzi prvými vplávame po asi 4 hodinách jazdy v sprievode do Amsterdamu.
Z tisícky ľudí na brehu na nás kýva nejaká ružová čiapočka. Pristávame priamo na Amsterdamskej vodnej diaľnici blízko centra Amsterdamu. Loď poriadne uviažeme, lebo sa šialene mätá hore a dole od vĺn, ktoré neustále prichádzajú od lodí, čo sa plavia okolo.

Tú plavbu proste treba zažiť, je to niečo, čo sa ťažko popíše. Od dnes má všetko iný rozmer. To, čomu sme prvé dni vraveli tlačenica lodí už je pre nás banalita. Dnes už zvládame iné manévre. Na plavbu sme vyrážali vyzbrojení až 13 fendrami po tom, ako nás tetuška v maríne v Groningene vysmiala, že na Amsterdam SAIL je 6 fendrov málo. Počas celej plavby sme sa o nikoho ani nešuchli a občas boli medzi loďami centimetrové medzery.
Maturita úspešne zložená :)


Amsterdam

Ružová čiapočka, ktorá nám kývala z brehu nebol nikto iný ako Alenka s Bertym. Kamaráti zo Slovenska, s ktorými sa stretneme v Amsterdame... Vzrušujúce.
Bohužiaľ naše parkovanie blízko centra bolo od centra blízko len vzdušnou čiarou. Sme síce v centre diania Amsterdam Sail na zopár krokov od zaparkovaných megaplachetníc a ďalších zaujímavých lodí, ale vďaka týmto lodiam v Amsterdame rozobrali pre nás dosť dôležitý most. Cesta do centra sa tak drasticky predlžuje a naša dnešná obhliadka Amsterdamu extrémne preplneného ľuďmi sa končí totálnou únavou po zopár hodinách chodenia. Stihli sme však aspoň zájsť na hlavné námestie, obísť zopár ulíc, uličiek, kanálov i tenkých kanálikov ako v Benátkach.


Večerný ohňostroj

Večer sedíme na lodi a čakáme na plánovaný ohňostroj. Mólo okolo lode sa prepĺňa ľuďmi, ktorí nám čumia rovno do kokpitu. Tak som si povedal, že sme v Amsterdame, veľkom meste...
Že Amsterdam Sail je jedna z najväčších akcií tohto druhu v Európe...
Proste, že ten ohňostroj bude asi trochu lepší ako silvestrovský ohňostroj v Košiciach. No pravdu povediac svoj predpoklad som si overil už po zopár sekundách a to sa ten ohňostroj gradoval ešte dobrých 15 minút. Takýto ohňostroj už asi na Slovensku nikdy neuvidím. Vo vzduchu asi skončili tony výbušnín.
Nepopísateľné a úžasné... Oplatilo sa zostať a pozorovať tú show. Celá posádka by najradšej šla večer spať do maríny, ale zamietam im to. Necítim sa na nočnú plavbu a nepovažujem to z rôznych dôvodov aktuálne za bezpečné a možné. Budú musieť prespať vo vlnách na dosť rozhúpanej lodi navyše bez WC a sprchy.


Noc vo vlnách amsterdamského kanálu

Po ohňostroji je už všade tma, hlavný kanál je plný lodí a ja hodnotím, že prespíme pri móle, kde sme už celkom kvalitne uviazaní. Posádka práve spokojná nie je, lebo s loďou pekne hádže, obíjame sa o mólo, húpeme sa hore a dole, ale vybrať sa teraz do tmy nočnou plavbou do maríny hodnotím ako nebezpečnejšie ako pretrpieť jednu noc. Pohyby lode vzhľadom na to, že je uviazaná o mólo, ale zároveň je o nás uviazaná iná loď sú nepredpokladané trhané. Ja jediný sa škodoradostne teším, že posádka si užije konečne noc ako na mori, spolu so mnou. A to si naozaj užije. Okrem toho, že sa to v kuse húpe, si to v noci okolo nás plnou rýchlosťou páli nejaká nákladná loď. Doslovne ma vyšmarí z postele spolu s Tomčom a Žabom a ja si na mikrosekundy uvedomujem, že som sa zobudil bez toho, aby bolo niečo podomnou (vo vzduchu). Blízko nás zaparkované doteraz pevne stojace nákladné lode vážiace zopár ton, sa nebezpečne rozkývu. Našich 7 fendrov (odrazníkov) na strane móla nestíha plniť svoju funkciu a loď tupo naráža jednou hranou o breh. Po tom ako sa situácia ukľudní už radšej spím na čerstvom vzduchu na palube.


Prehliadka Amsterdamu

2 dni chodenia po Amsterdame nás na smrť vyničili. Nabehali sme desiatky kilometrov v megatlačenici ľudí. Toľko ľudí som snáď videl len v Indii. Red Light district nás trošku osviežil a presvedčil o tom, že v Amsterdame je všetko možné. Čuracie búdky priamo na ulici šokli druhú skupinu. Tomčo si splnil svoj malý sen a našiel v Amsterdame kešku. No a mne stačilo, že sme v kuse chodili okolo rôznych kanálov, povedľa nás chodili bicykle, autá, lode a to všetko vytváralo jedinečnú amosféru. Raz dokonca okolo nás prešla pojazdná piváreň, poháňaná ľudskou silou. Urobili sme si jedinečnú preplavbu všetkými zákutiami, kde parkovali všetky Sail lode a nakoniec sme predsa videli aj ponorku.


Koniec výletu

Naša plavba do Amsterdamu a plavba v sprievode Sail Parade sa vydarila. To bol náš hlavný cieľ a po tom všetkom, čo nás postihlo počas prípravy to považujem za veľký úspech. Prvá skupina, ktorá spolu so mnou zažila takúto megaplavbu prvý krát v živote odchádza autom späť domov a dúfam, že je aj pri mnohých faktoch, ktoré plavbu možno zmenili oproti plánom, či očakávaniam, že odchádza spokojná. Minimálne naplnená zážitkami aké zažilo na svete minimum ľudí. Ja zostávam a loďou sa ďalšie tri týždne vraciam späť s druhou skupinou. O tom však už nebudem reportovať. Ďakujem jedinečnej posádke, všetkým, čo čítali a držali nám palce a odporúčam Amsterdam SAIL 2015. Možno sa tam stretneme...


Zážitky pre druhú skupinu sa začínajú...

Možno si ešte pamätáte, že sme celú cestu do Amsterdamu absolvovali s čiastočne utrhnutým uchytením motoru. Do Amsterdamu sme došli a tak nám trochu odľahlo. Stále nás však čaká cesta späť a aby nebola dosť nudná postihla nás ešte v rámci Amsterdam Sail parade ďalšia veľmi zákerná porucha, ktorá bude druhú skupinu sprevádzať väčšinu plavby späť. Tentoraz je problémom prevodovka v Z-náhone. Porucha sa prejavuje tak, že po zaradení prevodovky z neutrálu do vpred, alebo vzad sa asi 20 sekúnd (a verte, že to je občas veľmi dlhý čas) nič nedeje. Potom loď vyrazí rýchlosťou asi 7km/h, ktorú treba v mnohých situáciách zas len ubrzdiť preradením do neutrálu. Plavba sa tak stáva extrémne vzrušujúcou, keďže manévrovanie hlavne v komorách a podobne sa veľmi komplikuje.
pozn. neskôr už doma sa odhalí, že problém bol pravdepodobne špina v prevodovom oleji, ktorá čiastočne blokovala správnu funkčnosť prevodovky


Zážitky pre prvú skupinu sa stále nekončia...

Prvá skupina, ktorá so mnou absolvovala plavbu do Amsterdamu odchádza autom späť domov.
To ešte netušia, čo všetko ich na ceste domov čaká.
Ešte prvý deň cesty cez Nemecko sa im postupne rozpadne prevodovka v aute a časom vypadávajú možnosti voliť určité prevodové stupňe.
Na začiatku Čiech je už situácia kritická a tak s nepojazdným autom naloženým na nákladiaku nasúkaní na lavici (v druhom núdzovom sedacom rade kabíny) sa pomalou rýchlosťou celý deň a noc utrápení a zničení konečne po snáď 20 tich hodinách dostávajú domov a ukončujú tak sériu zážitkov z Amsterdam Sail 2010.


Malý sumár

Mnoho ľudí má určite predstavu, že tento špás nás vyšiel veľmi draho a že niečo také je pre normálneho človeka ťažko zrealizovateľné, preto koho to zaujíma tu sú čísla.
Bolo nás spolu 7 ľudí. 3-ja cesta smer Amsterdam v trvaní cca 19 dní vrátane cesty a 3-ja cesta späť (tiež cca 19 dní) a kapitán, ktorý absolvoval cestu tam aj späť (keďže sa skupiny časovo čiastočne prekrývali, tak kapitán cca 32 dní).
Treba si uvedomiť, že sme ťahali 3,5 tonový vozík s loďou (Košice-Hamburg a späť Hamburg-Košice) veľkým autom, takže sme mali nie nezanedbateľnú spotrebu. Druhá skupina sa navyše musela dopraviť ďalším autom. Samotná loď mala počas celej plavby priemernú spotrebu asi 65 litrov na 100km, čo uznáte nie je málo (aj keď pri lodiach to nie je nič výnimočné).
Dalo by sa povedať, že každý (okrem kapitána) si teda užil 19 dňovú dovolenku. Všetky náklady (nafta obe autá/loď), zahŕňajúce aj celodennú stravu (ale väčšinou nami varenú na lodi aj 2 teplé jedlá denne), platbu za maríny (ktorej sme sa väčšinou vyhli) sme vydelili počtom ľudí (7) a výsledná suma bola 370 Eur.

Inými slovami za 370 Eur/osoba si každý užil 19 dňovú dovolenku vrátane dopravy bez akýchkoľvek ďalších nákladov.
A dovolím si tvrdiť a slová všetkých, ktorí sa plavby zúčastnili, že nie hocijakú dovolenku!




čítali ste časť tretiu časť, Amsterdamské vyvrcholenie...
pokračujte v čítaní inej časti, alebo výberom z bočného menu

ČASŤ PRVÁ
Pred plavbou...



O tom, koľko vecí sa môže zakomplikovať, kým vyrazíte na svoju životnú plavbu, alebo ako pomaličky a cez aké prekážky sa zhmotňuje naozaj veľký námornícky sen.

ČASŤ DRUHÁ
Plavba...



Plavba po riekach, kanáloch, jazerách i moriach v slnku, zime, daždi i vetre... Popod otváracie mosty, cez desiatky plavebných komôr, vodným aquaduktom, alebo keď sa sen plní...

ČASŤ TRETIA
Amsterdamské vyvrcholenie



O samotnej akcii Amsterdam Sail, o zhmotnení krásneho snu a tom, že aj keď ste vyhrali nie je ešte zážitkom koniec, lebo to pravé posádku čaká až po vystúpení z lode :)








plavba loďou - motorovým člnom, plavby na rýchlej lodi, jachte, požičanie lode, požičovňa člnov, Zemplínska Šírava
Zemplinska sirava, ubytovanie