Snažíme sa, aby ste ku nám neprišli len na kávu, či zmrzlinu, ale aby ste sa cítili obklopení námorníckou atmosférou. Pre nás ako vlastníkov musí mať táto prevádzka určitú dušu a sme radi ak jej pôsobenie pocítite aj vy. To sa snažíme vytvárať exteriérom prevádzky vhodnými doplnkami ako aj obsluhou.
Stačí ak ku nám prídete v správnom čase a môžete vidieť naše čašníčky oblečené ako pravé kadetky námorníckej školy...
Atmosféru však vytvára aj množstvo iných často nenápadných doplnkov. Keďže sme sami námorníci, doplnky si starostlivo vyberáme a nie sú to teda vždy len narýchlo nakúpené dekorácie pre rýchle vybudovanie image podniku, ale dlhodobo zbierané kúsky. Vek niektorých sa dá počítať na desiatky rokov.
Kotva umiestnená v cípe našej prevádzky, ktorá bola na parníku
Pýchou našej prevádzky je originálna historická kotva vyrobená v roku 1933, ktorá je s výškou takmer 3 metre najväčšou voľne prístupnou lodnou kotvou minimálne na území východneho Slovenska.
Takéto kotvy boli ešte po druhej svetovej vojne okrem iného aj na posledných kusoch bočnokolesových parníkov plaviacich sa po Dunaji, takže nás teší, že sa môžete vyfotiť pri tomto historickom kúsku, ktorý bol vyrobený ešte v "dobe pary"...
Asi najväčším šokom však pre vás bude výrobca tejto kotvy a to Škodovka Plzeň :), ktorá v medzivojnových časoch vyrábala aj takéto skvosty.
Modely lodí z celého sveta
V celej prevádzke je celkovo 17 modelov lodí od jednosťažňovej modernej plachetnice, až po dekoračnú 5 sťažňovú obchodnú loď. Niektoré modely lodí precestovali do tejto prevádzky až viac ako 15000 kilometrov (z Austrálie).
Viacero modelov sú dary a preto majú pre nás nadštandardnú hodnotu.
Najstarší model bol vyrobený ešte "za komunistov" a najzaujímavejším i keď rozmerovo maličkým je model lode umiestnený v imitácii holandskej dreváky.
Dominantnou je vyše metra vysoká španielska galeóna umiestnená vo vnútorných priestoroch a naopak najmenším modelom sú plachetničky vo fľaštičkách s výškou len cca 7cm umiestnené v skrinke v tvare lode vo vnútorných priestoroch.
Posledným prírastkom je takmer meter vysoký model tradičnej čínskej oplachtenej lode, ktorý sme po rôznych peripetiách (nadrozmerná batožina) dopravili až z Vietnamu.
Lodný zvon, na ktorý zvonia len odvážlivci
Lodný zvon bol umiestnený pri vnútornom bare a aj v dnešnej dobe sa používa tak na malých ako aj na veľkých lodiach, ako zvukové znamenie v prípade zníženej viditeľnosti. Z prevádzkových dôvodov musel byť v roku 2019 odstránený. Veríme, že pre neho nájdeme iné miesto.
V krajinách ako Holandsko, Francúzsko, Belgicko a pod., kde často dĺžka vodných ciest (kanály, splavné rieky) presahuje dĺžku štandardnej cestnej siete sa lodný zvon umiestnený pri baroch v reštauračných prevádzkach používa na úplne iný účel. Ten kto zazvoní na takýto zvon prezentuje svoju ochotu zaplatiť všetkým aktuálnym hosťom v prevádzke "jedno kolo".
Fotografie, ktoré nie sú ilustračné
V celej prevádzke je rozmiestnených niekoľko fotografíí (aj pod sklami stolíkov), ktoré sa časom obmieňajú. Zaujímavosťou je, že u niektorých sa nejedná o dekoračné, alebo profesionálne fotografie, ale o fotografie miest a lodí z našich ciest, fotené nami, priamo z našich lodí, ktoré sa požičiavajú na tejto prevádzke.
Na fotografiách sú väčšinou športové plachetnice, alebo veľké námorné plachetnice o výške aj 10 poschodového paneláku vedľa ktorých sme sa plavili, či súčasné plaviace sa repliky starých lodí, ako napr. replika lode Santa Maria, s ktorou Krištof Kolumbus objavil Ameriku.
Naše lode, ktoré precestovali svet
Člny, ktoré požičiavame (alebo sme požičiavali), alebo loď na ktorej robíme plavby sú v mnohom výnimočné, nakoľko väčšina z nich "skúsila svet" a plavili sa aj v iných lokalitách ako na Šírave.
Pre príklad náš biely čln so svojim nezničiteľným dvojtaktom vyskúšal vody Benátskej lagúny.
Avšak nie len to. Plavil sa priamo v historických kanáloch Benátok povedľa tradičných Benátskych gondol a zavítal aj na vodný skvost Benátok canal Grande,
kde je cudzím lodiam vstup prísne zakázaný pod hrozbou vysokej pokuty, alebo až zabavenia lode.
Spolu so svojou posádkou (nami) sa teda stal jednou z mála lodí na svete, ktoré toto Benátske dobrodružstvo okúsili. Čln sa požičiaval do roku 2016, aktuálne má nového majiteľa.
Veľká jachta okúsila najväčšie stretnutie lodí na svete a ako jediná loď zo Slovenska sa zúčastnila Amsterdam Sail 2010 a VIP loďka, ktorá sa požičiava len od roku 2019 ešte rok predtým stihla preplaviť celú Maďarskú rieku Tisza od rumunskej hranice, cez ukrajinskú, slovenskú a maďarskú až po srbskú hranicu.
Posledné novinky
Poslednými doplnkami našej prevádzky je historické kormidlo (pôvodne z Holandska), ktorého vek sa už blíži k 40-tke.
Do vnútorných priestorov vstupujeme už cez poriadne vyblednutú rohožku "Welcome on the board" (Vitajte na palube), ktorá ku nám prišla tiež až z Holandska.
Na vstupe do prevádzky vás už celú sezónu víta originálny námorník opierajúci sa o kotvu (dekoračná postavička).
Zo Slovinska tiež dorazili nejaké dekorácie, pričom jedna z nich zdobí ženské toalety a pôvodne až z Nemecka ku nám došlo
pádlo (pôvodne používané na plachetnici), ktoré v máji 2014 oslávilo rovnú 40-tku.
Pri sedení v prevádzke si určite všimnete záchranné koleso, ktoré máme z kontajnerovej lode, ktorá oboplávala svet a vnútorné priestory zdobí efektná lampa v tvare plachetnice.
Už z tohto vidíte, že doplnky našej prevádzky nie sú narýchlo nakúpené dekorácie v miestnych shopoch, ale že sú z rôznych krajín sveta a často s vlastným životným príbehom.